Αρχές Φιλοσοφίας Β' Λυκείου


Ενότητα 1η : Η ιδιαιτερότητα της φιλοσοφικής σκέψης

Φιλοσοφικά Ερωτήματα         → έκφραση απορίας
→ όχι αίτημα παροχής ακριβούς πληροφορίας
→ έκφραση διανοητικής δυσφορίας
Η ενασχόληση με τα Φιλοσοφικά Ερωτήματα → *βοηθά στη διερεύνηση των ορίων της ανθρώπινης σκέψης, στην κατανόηση των ορίων των λογικών και εννοιολογικών μας εργαλείων

Γνωρίσματα Φιλοσοφικών Ερωτημάτων :
1.      γενικότητα
2.      παραδοξότητα

Προσδιορισμός Φιλοσοφικών Ερωτημάτων :
Οριακά *
Θεμελιώδη ή έσχατα, καθώς, ακόμη κι αν δεν βρεθούν σαφείς απαντήσεις, η αναζήτησή τους  θα συναρπάσει και θα διευρύνει τον πνευματικό μας ορίζοντα, θα ανοίξει νέες προοπτικές στη γνώση και στην πράξη και θα οξύνει την κριτική μας ικανότητα.

Ορισμός φιλοσοφίας:
ü  Είναι σκέψη πάνω στην ίδια τη σκέψη και τις δυνατότητές της (δραστηριότητα)
ü  Προϊόντα της παραπάνω δραστηριότητας, φιλοσοφικές θεωρίες
ü  Δεν είναι κάθε σκέψη, συνήθεια ή κανόνας, όπως θεωρία της φυσικής δεν είναι κάθε απλή παρατήρηση ενός φυσικού φαινομένου

Ο χαρακτήρας της φιλοσοφικής πράξης :
 1.  «ανοικτός»
2.   δυναμικός


Ενότητα 2η : Βασικοί στόχοι της φιλοσοφικής δραστηριότητας

·         Διασάφηση – ανάλυση - γενικών εννοιών → κατανόηση του τρόπου χρήσης και της σημασίας των λέξεων, που ερευνώνται, σε φιλοσοφικό επίπεδο
·         αιτιολόγηση βασικών πεποιθήσεων, καθώς οι αισθήσεις και η λογική του ανθρώπου, κατά τους φιλοσόφους, συχνά σφάλλουν και τα αποδεχόμενα ως προφανή στην καθημερινότητά μας δεν αποκλείεται να αλλάξουν, όπως και οι αρχές που κατευθύνουν τις επιστημονικές έρευνες
·         διαμόρφωση μιας συνολικής θεώρησης – και λογικά συνεκτικής (χωρίς αντιφάσεις) - του κόσμου και της θέσης του ανθρώπου σε αυτόν → η φιλοσοφία, ως πνευματική δραστηριότητα, διαμεσολαβεί ανάμεσα στις διαφορετικές όψεις του κόσμου, που μας φανερώνουν η κοινή εμπειρία μας, η θρησκεία, οι επιστήμες, η τέχνη. Επιχειρεί, δε, να μας καθοδηγήσει ώστε αυτές τις «εικόνες» να τις συμφιλιώσουμε, να τις ιεραρχήσουμε ή να εξηγήσουμε τον τρόπο συσχετισμού τους και πως η μια μπορεί να οδηγεί στην άλλη →
·         καθοδήγηση της πράξης και οργάνωση του τρόπου ζωής μας ↔ πρακτική στοχοθεσία της φιλοσοφικής δραστηριότητας → μέσω των τριών πρώτων στόχων της φιλοσοφικής δραστηριότητας υποδεικνύονται αρχές και αξίες που ρυθμίζουν και νοηματοδοτούν τη ζωή μας
 ↕

Άρα, η Φιλοσοφία συνιστά τέχνη του βίου, αφού την απασχολεί διανοητικά ο κοινωνικά αποδεκτός τρόπος ζωής, συμπεριφοράς, κοινωνικής οργάνωσης και θεσμοθέτησης.

Επιμέλεια : Μαγδαληνή Γουργολίτσα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου