Νέες Τεχνολογίες( ... και Εκπαίδευση ) & Παράλληλα κείμενα προς επεξεργασία

 

Νέες τεχνολογίες

 Πληροφορική  

Θετικά αποτελέσματα

·         ταχύτατη οργάνωση παραγωγής

·         εφαρμογή & οργάνωση προγραμμάτων που αφορούν στην οικονομία

·         οι ερευνητές - επιστήμονες θεμελιώνουν τα επιστημονικά πορίσματα και διευρύνουν τα όρια των ερευνών τους

·         εξοικονόμηση χρόνου & σωματικών δυνάμεων

·         αξιοποίηση ατομικών δυνατοτήτων, συστηματοποίηση της καταβαλλόμενης προσπάθειας, αρχειοθέτηση γνώσης

·         δημιουργία νέας αγοράς εργασίας

·         τηλεργασία

·         διεύρυνση γνώσεων & πνευματικών οριζόντων, πληροφόρηση

·         αύξηση ελεύθερου χρόνου

·         δεκτικότητα σε νέες ιδέες & τρόπους ψυχαγωγίας

·         αισιοδοξία, γιατί το άτομο μπορεί να οργανώσει τη ζωή του

·         έφεση στη δημιουργία

·         συνεισφορά στον ευρύτερο τομέα της υγείας

·         διευκόλυνση λειτουργίας διοικητικού συστήματος

·         μείωση γραφειοκρατίας

·         κρατικός προγραμματισμός

·         ευδοκίμηση εμπορικών οικονομικών συναλλαγών μεταξύ των χωρών

·         επικοινωνία, αλληλεπίδραση λαών

·         πνεύμα συνεργασίας, αλληλεγγύης

 

 Αρνητικά αποτελέσματα

·         ανεργία, επαγγελματική αλλοτρίωση, μηχανοποίηση - τυποποίηση εργασίας

·         κατάργηση παραδοσιακών δομών, γλωσσική συρρίκνωση και αλλοίωση

·         αναξιοποίητος ελεύθερος χρόνος

·         το άτομο λαμβάνοντας τα μηνύματα έτοιμα αδρανοποιείται, παθητικοποιείται

·         τεχνοφοβία

·         κοινωνική απομόνωση. εσωστρέφεια

·         παρακολούθηση ιδιωτικής ζωής,  άσκηση ελέγχου, άρση ατομικής ελευθερίας

·         πολιτιστική αλλοτρίωση

·         επικάλυψη κυκλωμάτων εκμετάλλευσης

·         χρησιμοθηρία

 

 Ηλεκτρονικοί υπολογιστές και χάσμα γενεών

·         οι νέοι διαθέτουν ικανότητα γρήγορης προσαρμογής στις απαιτήσεις της τεχνολογίας

·         εξοικειώνονται με την τεχνολογία, καθώς συνυπάρχουν ενώ στους μεγάλους, κατά ένα τρόπο, οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές «επιβάλλονται» ως μέσα εργασίας

·         ίδιον των νέων η ροπή στην αλλαγή και το καινούργιο

·         ίδιον των νέων η γλωσσομάθεια

 

Θετικές συνέπειες χρήσης διαδικτύου

·         προώθηση ηλεκτρονικού εμπορίου

·         διευκόλυνση οικονομικών συναλλαγών

·         ελάχιστο κόστος

·         πολιτιστικές ανταλλαγές, επαφή με τέχνες, τροποποίηση ψυχαγωγίας

·         άμεση δημοκρατία, «ηλεκτρονική Δημοκρατία» → δυνατότητα προσωπικής έκφρασης για πολιτικά ζητήματα και επεξεργασία των στοιχείων από κρατούντες

·         εξυπηρέτηση πολιτών

·         κατάρριψη εθνικών συνόρων

·         παγκόσμια επικοινωνία επιστημόνων

·         ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

·         νέες ελκυστικότερες μορφές επικοινωνίας

 

 

 Επιπτώσεις της κακής χρήσης του διαδικτύου

·         καθυστέρηση νομοθέτησης πλαισίου λειτουργίας του διαδικτύου

·         αδυναμία ελέγχου

·         νέες μορφές υποτέλειας λόγω της παραποίησης της πληροφορίας

·         γλωσσικό ιμπεριαλισμός της αγγλικής

·         υπερπληροφόρηση

·         ασυδοσία εξαιτίας της διακίνησης ανεξέλεγκτου υλικού

·         παραβίαση προσωπικών δεδομένων, κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας

·         διεύρυνση του ανοίγματος της ψαλίδας ανάμεσα στις πλούσιες και τις φτωχές χώρες

·         ανακατατάξεις στην εργασία

·         πολύωρη και άσκοπη περιπλάνηση

·         απομάκρυνση από το βιβλίο

·         κοινωνική απομόνωση

·         παθητικότητα, προοδοπληξία, παραπληροφόρηση

·         σωματικές βλάβες

 

 Προϋποθέσεις υγιούς λειτουργίας του διαδικτύου

·         εκδημοκρατισμός∙ πρόσβαση όλων στις νέες πληροφοριακές τεχνολογίες

·         διαφύλαξη πολιτισμικής ιδιαιτερότητας

·         θέσπιση και εφαρμογή νομοθετικού πλαισίου και κανόνων δεοντολογίας

·         υιοθέτηση νομικών μέτρων προστασίας ανηλίκων

·         τήρηση ασφάλειας οικονομικών συναλλαγών

·         προφύλαξη προσωπικού απορρήτου

·         αξιολόγηση μηνυμάτων, έλλογη χρήση, πνευματική εγρήγορση

·         πολύπλευρη καλλιέργεια, ανθρωπιστική αγωγή, γόνιμος διάλογος

·         οριοθέτηση χρόνου που το παιδί αφιερώνει στον υπολογιστή, εποπτεία του τρόπου χρήσης

 

 Σχέση διαδικτύου - άλλων μέσων ΜΜΕ

·         Διαδίκτυο → αμφίδρομο μέσο επικοινωνίας

·         κοινό Διαδικτύου → όσοι έχουν οικονομική και τεχνική δυνατότητα, ενώ το κοινό άλλων μέσων ΜΜΕ →σύνολο πληθυσμού στο χώρο εμβέλειας

·         προφίλ  δεκτή Διαδικτύου →  «ελίτ» πολιτών, πιο απαιτητικό και ενημερωμένο

·         Διαδίκτυο → ο αναγνώστης ενημερώνεται γρήγορα, έγκυρα, πληροφορείται για προηγούμενα γεγονότα, έχει στη διάθεσή του απεριόριστο οπτικοακουστικό υλικό και όλα παραμένουν αποθηκευμένα

·         Διαδίκτυο → μέτρηση αναγνωσιμότητας (επισκεψιμότητας)

 

 Ηλεκτρονική τεχνολογία και εκπαίδευση → επεξεργασία κειμένου, κατασκευή προγραμμάτων, διδασκαλία μαθημάτων, εκπαιδευτικές δράσεις

 

Θετικά αποτελέσματα

·         εύκολη πρόσβαση στην κωδικοποιημένη γνώση

·         τεράστιες δυνατότητες στην αποθήκευση, επεξεργασία και αξιοποίηση πληροφοριών

·         ύπαρξη αξιόλογων προγραμμάτων (ποιοτικά, έγκυρα, με παιδαγωγικούς στόχους)

·         προγράμματα διδασκαλίας πιο πλούσια και «έξυπνα» από τα βιβλία

·         μείωση μηχανιστικής μάθησης και στείρας αποστήθισης, αφού ο ηλεκτρονικός υπολογιστής λειτουργεί ως εποπτικό μέσο

·         πτυχιακές σπουδές, δια βίου εκπαίδευση

·         διαδραστική λειτουργία και όχι παθητική προσέγγιση / δυνατότητες αυτοδιδασκαλίας / περιθώρια αυτενέργειας και αξιοποίησης της «ανευρετικής» διαδικασίας / κίνητρο για συνεργασία, επικοινωνία και διανομή της πνευματικής δραστηριότητας

·         πρωτοβουλία, ευελιξία σκέψης, εμπέδωση γνώσεων, συνδυασμός γνώσης με παιχνίδι∙ ο μαθητής έχει τον έλεγχο του ηλεκτρονικού υπολογιστή∙ τεχνικές αυτο/ετεροαξιολόγησης

·         ο δάσκαλος → εκπαιδευτής γνώσης αντί για απλός αναμεταδότης

·         δημιουργική, διαθεματική μάθηση / συνεργατική μάθηση

 

Αρνητικά αποτελέσματα

 

·         η εικόνα δρα καταλυτικά∙ καθηλώνει το μαθητή, μαραίνοντας τη σκέψη

·         επιδιώκεται το έτοιμο, εύκολο και όχι η περιπέτεια της αναζήτησης της γνώσης∙ εθισμός στην ήσσονα προσπάθεια

·         δυσχεραίνει την επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων εξαιτίας σύγχυσης, απόσπασης προσοχής, αποπροσανατολισμού, αναλώσης χρόνου, απουσίας κατάλληλων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ανεπαρκούς προετοιμασίας των εκπαιδευτικών

·         η μυθοποίηση της τεχνολογίας ενδέχεται να προκαλέσει την εντύπωση ότι ο ηλεκτρονικός υπολογιστής ισοδυναμεί με την ανάπαυση και όχι με την προσωπική δημιουργία και την παραγωγή έργου

·         πιθανή η μείωση επικοινωνίας, η υποβάθμιση σχέσης του μαθητή με τον καθηγητή, ο περιορισμός των διαπροσωπικών σχέσεων η αποχή από εκδηλώσεις της μαθητικής κοινότητας

·         έκθεση σε επιβλαβές υλικό, παραβίαση προσωπικών δεδομένων

·         παραγκωνίζεται η μητρική γλώσσα, συρρίκνωση διαλόγου

·          προβλήματα υγείας

 

Καθίσταται αναγκαία

·         η τροποποίηση της διδακτικής μεθόδου, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες όλων των μαθητών

·         η αλλαγή ρόλου του εκπαιδευτικού

·         η ισορροπημένη αξιοποίηση των τεχνολογικών μέσων

·         η ενημέρωση, ευαισθητοποίηση των μαθητών

·         η συνδρομή της πολιτείας στο έργο του εκπαιδευτικού (επιμορφώσεις, δημιουργία κατάλληλων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, τεχνολογικός εξοπλισμός)

 

Κείμενα προς επεξεργασία

 

1)      «Είμαστε όλοι εντός του μέλλοντός μας», Χ. Χωμενίδης https://www.tanea.gr/2018/03/09/opinions/eimaste-oloi-entos-toy-mellontos-mas/

 

[ Κι αν σας θυμίζει κάτι ο τίτλος του παραπάνω άρθρου, απλά, επισκεφτείτε τον ακόλουθο ιστότοπο http://www.snhell.gr/anthology/content.asp?id=86&author_id=10  

 

 

 

 

2)      Η εισαγωγή της Πληροφορικής στην εκπαίδευση επιβάλλει την αλλαγή του ρόλου των καθηγητών και προϋποθέτει την ύπαρξη και αξιοποίηση αξιόπιστων προγραμμάτων

 

Νέες τεχνολογίες και ποιοτική Παιδεία

 

Οι νέες τεχνολογίες, ιδίως η πληροφορική με το τεράστιο πλήθος των σύγχρονων εφαρμογών, έχει σχεδόν ταυτισθεί με ό,τι χαρακτηρίζουμε ως ανάπτυξη. Κάθε χώρα που προσβλέπει στην ανάπτυξη (οικονομική, τεχνολογική κ.λπ.) έχει κυριολεκτικά «γαντζωθεί» από τις νέες τεχνολογίες: τις έχει εισαγάγει στην Εκπαίδευση, ενισχύει την έρευνά τους, χρηματοδοτεί τις εφαρμογές τους, προωθεί με κάθε τρόπο ό,τι έχει σχέση μ’ αυτές, ιδιαίτερα με την τεχνολογία των Η/Υ. Εκείνο που δεν έχει ίσως βαθύτερα συνειδητοποιηθεί, ιδίως στην Ελλάδα, είναι η σπουδαιότητα των νέων τεχνολογιών για μια ποιοτική παιδεία που αποτελεί και την προϋπόθεση για κάθε μορφής ανάπτυξη μιας χώρας. Ο χώρος αυτός στις πραγματικές διαστάσεις, προεκτάσεις και εφαρμογές του άρχισε να μελετάται πολύ πρόσφατα, και για χώρες όπως η Ελλάδα θα μπορούσε να πει κανείς ότι βρίσκεται ακόμη σε προκαταρκτικό στάδιο. Και όμως η πραγματικότητα είναι μία: χωρίς τις νέες τεχνολογίες, χωρίς την πληροφορική και τις ποικίλες εφαρμογές της στην «κοινωνία των πληροφοριών» όπου ζούμε, στην κοινωνία ιδίως τού 21ου αιώνα, δεν μπορεί να νοηθεί ανάπτυξη τής παιδείας. Ήδη έχουν αρχίσει να εισάγονται σταδιακά, με αργούς ακόμη ρυθμούς και μεγάλη καθυστέρηση, οι νέες τεχνολογίες στην ελληνική Εκπαίδευση. Τα οφέλη που αναμένονται για την Παιδεία μας, εφόσον εφαρμοσθούν σωστά προγράμματα με κατάλληλο εκπαιδευτικό λογισμικό, είναι κυρίως τα εξής:

(α) Δυνατότητα αναζήτησης ποικίλων και μεγάλης κλίμακας πληροφοριών μέσα από την πρόσβαση σε διάφορες Τράπεζες Δεδομένων. Το να μπορεί να μπει κανείς σε μεγάλες βιβλιοθήκες, ξένες αλλά και ελληνικές πλέον, και να αντλήσει τις πληροφορίες που χρειάζεται, να μελετήσει άρθρα σε περιοδικά και δυσεύρετα με άλλον τρόπον δημοσιεύματα και το να μπορεί να έχει πρόσβαση στη διεθνή βιβλιογραφία με θεματική βάση και με λέξεις-κλειδιά είναι μια κατάκτηση που αίρει ανυπέρβλητες δυσκολίες τις οποίες αντιμετωπίζουν οι σπουδαστές αλλά και οι μελετητές επί εκατοντάδες χρόνια.

(β) Χρησιμοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων με την τεχνολογία των πολυμέσων (συνδυασμός κειμένου – εικόνας – ήχου). Η τεχνολογία αυτή δίνει τη μοναδική δυνατότητα στον μαθητή να προσεγγίσει και να επεξεργασθεί σύνθετες πληροφορίες με ποικίλους συνδυασμούς και δυνατότητες. Με αυτή την τεχνολογία τα πολιτισμικά ή εθνικά μαθήματα τού εκπαιδευτικού συστήματος μιας χώρας μπορούν να διδαχθούν με νέους ελκυστικούς, ανανεωμένους και ουσιαστικούς τρόπους που και τα αντικείμενα αυτά καθ’ εαυτά αναδεικνύουν στη συνείδηση τού μαθητή και επιτρέπουν μια άμεση προσωπική συνεργασία του (διαδραστική λειτουργία) με το πρόγραμμα και όχι μια απλή παθητική προσέγγιση. Έτσι διδάσκοντας την ιστορία μιας περιόδου, μπορείς μαζί με τις πληροφορίες για τα γεγονότα και τα πρόσωπα να παρουσιάζεις χάρτες, πορείες, σχέσεις, παράλληλα γεγονότα τής ιστορίας γειτονικών χωρών ή, σε πολιτιστικό επίπεδο, να δίνεις συγχρόνως πληροφορίες για τη λογοτεχνία, τις επιστήμες, τις τέχνες, την παράδοση, τη θρησκεία, τη γλώσσα ενός λαού με εικόνα, με ήχο και φυσικά με κείμενο.

 

 

Τέτοια προγράμματα μπορούν να εκπονηθούν στα πολιτισμικά μαθήματα, στα μαθήματα αισθητικής καλλιέργειας και στα μαθήματα γνώσεων. Διάφορες τεχνικές μπορούν να εξασφαλίσουν και αντικειμενικούς τρόπους αξιολόγησης τής γνώσης (αυτοαξιολόγησης και ετεροαξιολόγησης) που θα διευκολύνουν την Εκπαίδευση. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι με τέτοια προγράμματα το Σχολείο και γενικότερα η Εκπαίδευση και η παρεχόμενη Παιδεία μπορούν να αποκτήσουν ξανά το ενδιαφέρον που χρειάζεται για να προσελκύσουν την αγάπη και την ουσιαστική συμμετοχή των μαθητών. Εξίσου σημαντικό είναι ότι τέτοια προγράμματα είναι βέβαιο ότι μπορούν να αποτελέσουν την αφετηρία μιας ριζικής ανανέωσης τού εκπαιδευτικού συστήματος τής Ελλάδος και την επαναλειτουργία του σε νέες βάσεις.

Θίξαμε μέχρι τώρα μερικές από τις θετικές πλευρές των νέων τεχνολογιών. Θα ‘πρεπε όμως να επισημάνουμε και προβλήματα, μεγαλύτερα ή μικρότερα, που γεννώνται. Μερικά από αυτά σε σχέση με την Εκπαίδευση είναι:

 

(α) Με την εισαγωγή των νέων τεχνολογιών στο Σχολείο αλλάζει άρδην και ο ρόλος τού δασκάλου και γενικότερα τού εκπαιδευτικού. Μέχρι σήμερα δάσκαλος και σχολικά βιβλία ήταν η κύρια πηγή πληροφοριών. Εφεξής ο δάσκαλος θα έχει ως πρόσθετο ρόλο να επιλέξει τα κατάλληλα προγράμματα, να οργανώσει τη χρήση τους μέσα και έξω από την τάξη, να ελέγξει τις αξιολογήσεις των μαθητών του, να εξηγήσει δύσκολα ή δυσνόητα σημεία, να παραπέμψει σε πρόσθετη συμβατική ή ηλεκτρονικά προσπελάσιμη βιβλιογραφία και γενικά θα πρέπει ­ παράλληλα με κάποια μορφή συμβατικού μαθήματος ­ να κατευθύνει και την εκμάθηση με προγράμματα. Ερώτημα: Είναι ο Έλληνας εκπαιδευτικός έτοιμος για τον νέο του ρόλο; Απάντηση: Χρειάζεται να συμπληρωθεί ο τρόπος κατάρτισής του στα ΑΕΙ με τη διδακτική μέσω προγραμμάτων και με την καθοδηγητική των μαθητών βάσει των νέων τεχνολογιών. Αυτό δεν έχει ακόμη γίνει στα ελληνικά ΑΕΙ.

(β) Η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών προϋποθέτει την ύπαρξη αξιόλογων και αξιόπιστων εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Απαιτούνται ποιοτικά προγράμματα, έγκυρα επιστημονικώς και κατάλληλα παιδαγωγικώς. Κι εδώ είναι το μείζον πρόβλημα. Η πράξη έχει δείξει ότι έχουν παραχθεί μερικά ­ λίγα σε αριθμό ­ θαυμαστά προγράμματα, αλλά έχει υπάρξει κι ένα μεγάλο πλήθος πρόχειρων, εμπειρικών, ελάχιστα χρήσιμων έως και αποπροσανατολιστικών προγραμμάτων, που είναι προϊόντα βιασύνης και επιδίωξης εύκολου κέρδους και ­ το κυριότερο ­ προϊόντα που έχουν κατασκευαστεί ερήμην των ειδικών.

 

(γ) Χρειάζεται ακόμη αρκετή έρευνα και ενασχόληση με το πρόβλημα των μεθόδων αξιοποίησης αυτών των προγραμμάτων ιδίως μέσα στην τάξη.

Τέτοια και άλλα προβλήματα υπάρχουν ήδη και θα εμφανιστούν ίσως περισσότερα στο μέλλον. Ωστόσο ένα είναι σίγουρο: ότι Παιδεία χωρίς τις νέες τεχνολογίες θα είναι κάτι το αδιανόητο για τα αμέσως επόμενα χρόνια ­ και στην Ελλάδα. Και ότι νέες ημέρες έρχονται για καλύτερη γνωριμία και κατανόηση των ανθρώπων μέσα από τα επιτεύγματα τού πνευματικού πολιτισμού, εκείνης δηλ. τής πλευράς τής Παιδείας που εξυψώνει τον άνθρωπο, τον διαφοροποιεί ως εθνική πολιτισμική οντότητα και συγχρόνως τον ενώνει με τους άλλους ανθρώπους στο επίπεδο μιας πανανθρώπινης οικουμενικής καλλιέργειας και ουσιαστικής συνάντησης ανθρώπου με άνθρωπο.

 

 

* Ο κ. Γεώργιος Μπαμπινιώτης είναι καθηγητής Γλωσσολογίας, πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Αναρτήθηκε από https://www.tovima.gr/2008/11/24/opinions/nees-texnologies-kai-poiotiki-paideia/

 

 

3)      Βαθμολογίες

Στο απόσπασμα από το μυθιστόρημα φαντασίας «Βαθμολογίες» που ακολουθεί η δράση εκτυλίσσεται στο Λύκειο του Σόμερτον στο οποίο οι μαθητές χωρίζονταν σε ομάδες ανάλογα με τη βαθμολογία τους η οποία εξαρτιόταν και από τη συμπεριφορά των υπόλοιπων μελών της ομάδας.

Στο εσωτερικό του λυκείου τα πάντα ήταν γκρι: τα ντουλαπάκια, οι τοίχοι, τα πατώματα ακόμα και ο αέρας. Τα πάντα εκτός από τα ματάκια δηλαδή, τα οποία βρίσκονταν κρεμασμένα από το ταβάνι σε απόσταση τριών μέτρων το ένα από το άλλο. Το μέρος ήταν καταθλιπτικό, ακόμα και στα καλύτερά του, όμως την πρώτη Τρίτη κάθε μήνα, όταν αναρτώνταν οι νέες βαθμολογίες, γινόταν έως και απειλητικό.

Υπήρχαν 763 παιδιά στο σχολείο και τα περισσότερα ήταν τρομοκρατημένα. Κάτω από τα άγρυπνα ματάκια έκοβαν το ένα το άλλο κι αναρωτιόντουσαν αν ήταν ασφαλή στις ομάδες τους, αν είχαν έστω και μία ελπίδα να ανέβουν στην κλίμακα ή αν θα έτρωγαν μείωση. Ό,τι συμπεριφορά κι αν είχαν επιδείξει τις προηγούμενες τέσσερις εβδομάδες, οι αρχές του μήνα ήταν για όλους η ώρα της κρίσης. […]

Οι δύο πρώτες ώρες ήταν ξεγραμμένες για τους περισσότερους μαθητές. Ήταν σχεδόν αδύνατο να συγκεντρωθείς στον καθηγητή, όταν ο βαθμός σου πετούσε ήδη στους αιθέρες σε σχήμα σφαίρας ή φιλιού. Οι περισσότεροι καθηγητές το ήξεραν και δεν έκαναν τον κόπο να διδάξουν στις τάξεις τους τίποτα σημαντικό προτού αναρτηθούν οι βαθμολογίες, κάτι που συνέβαινε μεταξύ εννέα και έντεκα το πρωί.

Η Ιμάνι πέρασε την ώρα των ισπανικών κοιτάζοντας με απλανές βλέμμα τον ψηφιακό πίνακα του κυρίου Μάλτα με την ατελείωτη λίστα ρημάτων στη σωστή τους κλίση. Δεν πρόσεχε – κάτι που ερχόταν σε σύγκρουση με το τέταρτο στοιχείο καταλληλότητας, την επιμέλεια, καθώς και με το δεύτερο στοιχείο, τον έλεγχο των παρορμήσεων. Αυτό που έπρεπε να κάνει ήταν να ακολουθήσει το παράδειγμα της Κιάρα Χίσλοπ, που καθόταν δύο θρανία πιο πέρα.

Η Κιάρα παρακολουθούσε απόλυτα συγκεντρωμένη τον πίνακα, με έκφραση γαλήνης στο πρόσωπό της. Φορούσε τα ψηφιακά γυαλιά με τον χρυσό σκελετό που έδινε η Score Corp σε όσους είχαν βαθμολογία από 97 και πάνω. Τα γυαλιά πρόσφεραν οπτική πρόσβαση στο ίντερνετ και επέτρεπαν στη Score Corp να κατασκοπεύει ακόμα πιο στενά τους πιο υψηλόβαθμους παίκτες. […]

Η Κιάρα θα πήγαινε στο Χάρβαρντ το φθινόπωρο, με πλήρη υποτροφία, υπό την προϋπόθεση ότι θα διατηρούσε την υψηλή της βαθμολογία. Η Score Corp θα της πλήρωνε τα δίδακτρα για οποιοδήποτε δημόσιο πανεπιστήμιο της Μασαχουσέτης, όμως το Χάρβαρντ είχε ειδικό κληροδότημα για όσους είχαν βαθμολογία από 97 και πάνω. […]

Πάνω από το κεφάλι του κυρίου Μάλτα οι δείκτες του ρολογιού προχωρούσαν αργά, ενώ στην τάξη η ταραχή φούντωνε όλο και περισσότερο. Η Ιμάνι δεν ήταν η μόνη που παρέβαινε τους κανονισμούς περί επιμέλειας και ελέγχου των παρορμήσεων. Η αγωνία –ο ήχος των ποδιών που χτυπούσαν νευρικά στο πάτωμα, το σύρσιμο των ρούχων στις καρέκλες από το στριφογύρισμα– ερχόταν κατά κύματα από το πίσω μέρος της αίθουσας. Όταν επιτέλους χτύπησε το κουδούνι, η τάξη πετάχτηκε πάνω μονομιάς και όλοι έτρεξαν, σαν ένας άνθρωπος, προς την πόρτα. Μόνο η Κιάρα παρέμεινε ήρεμη· μάζεψε πρώτα τα βιβλία της και ύστερα βγήκε περπατώντας στον διάδρομο, χωρίς να χάσει ούτε λεπτό την αφύσικη ψυχραιμία της. Η Ιμάνι προσπάθησε να μιμηθεί τον αέρα και τον ρυθμό της, αλλά σύντομα έπιασε τα πόδια της να τρέχουν προς τα μπρος, παρασυρμένα από το ορμητικό ρεύμα των μέτριων μαθητών του Λυκείου του Σόμερτον.

Για να καταπολεμήσουν την αντιγραφή και τους περισπασμούς, όλα τα ψηφιακά εξαρτήματα –βραχιόλια, γυαλιά, κινητά, ταμπλέτες, συσκευές αφής, γάντια κτλ.-απενεργοποιούνταν αυτόματα στον χώρο του σχολείου από αισθητήρες που βρίσκονταν διάσπαρτοι παντού. Ο μόνος τρόπος να μάθεις τη νέα σου βαθμολογία ήταν να μπεις στο ίντερνετ από τις ταμπλέτες της βιβλιοθήκης ή να τσεκάρεις έξω από το γραφείο της διευθύντριας την αλφαβητική λίστα που κολλούσε με σελοτέιπ στο τζάμι η γραμματέας του σχολείου, η κυρία Μπρόνσον. Το πλήθος των μαθητών συνωστιζόταν απεγνωσμένα και στα δύο αυτά σημεία, χωρίς ωστόσο αποτέλεσμα.

(απόσπασμα από το μυθιστόρημα)

Λόρεν ΜακΛάφλιν, Βαθμολογίες, εκδόσεις Πατάκη, 2015, σελ. 25-29

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου