Ιστορία Β' Λυκείου. κεφ.2, εν.4 Διοίκηση και Νομοθεσία


Διοίκηση και Νομοθεσία

Α) Διοίκηση
Αρχές 10ου αι. →
·         αύξηση του αριθμού των θεμάτων
·         απλούστευση της επαρχιακής πολιτικής διοίκησης
·         αναπροσαρμογή της κεντρική κρατικής μηχανής  
·         πολύπλοκη υπαλληλική ιεραρχία
·         ίδρυση νέων υπηρεσιών με νέα αξιώματα
·         παρακμή ή αλλαγή περιεχομένου των παλαιότερων αξιωμάτων
·         ένταση γραφειοκρατίας
·     επικράτηση συγκεντρωτισμού καθώς η διοίκηση ελέγχεται και κατευθύνεται από τη βούληση του αυτοκράτορα

Αυτοκράτορας = εκλεκτός του Θεού και προστατευόμενος της Θείας Πρόνοιας
                        = κεφαλή της δημόσιας διοίκησης
= αρχηγός του στρατού
= ανώτατος δικαστής
= μοναδικός νομοθέτης
= προστάτης της Εκκλησίας και φύλακας της Ορθοδοξίας
Η εξουσία του περιορίζεται : από τις εντολές της ηθικής και της παράδοσης
και δεσμεύεται από τους ισχύοντες νόμους, τους οποίους όμως μπορεί να καταργήσει, εκδίδοντας νέους.

Επί Μακεδονικής Δυναστείας (867 – 1056) → δυναστική σταθερότητα
Οι ευκλεείς σφετεριστές ή κηδεμόνες αυτοκράτορες (Ρωμανός Λακαπηνός, Νικηφόρος Φωκάς, Ιωάννης Τζιμισκής) προσπάθησαν να μη θίξουν το αίσθημα αυτό, σεβόμενοι τα δικαιώματα των νομίμων αυτοκρατόρων και υιοθετώντας τίτλους, όπως: βασιλεοπάτωρ, καίσαρ, συμβασιλεύς


Β) Οι σχέσεις Κράτους – Εκκλησίας (αμφιλεγόμενο ζήτημα) :
Α)  το κράτος - επωφελούμενο από την εικονομαχία - υπέταξε τη Βυζαντινή Εκκλησία και οι πατριάρχες μεταβλήθηκαν σε όργανα των αυτοκρατόρων [αρκετοί πατριάρχες καθαιρέθηκαν (Φώτιος, Ιγνάτιος), ενώ δυο φορές το πατριαρχικό αξίωμα δόθηκε σε μέλη της αυτοκρατορικής οικογένειας] 
Όμως το δεύτερο μισό του 10ου αι. ο πατριάρχης Πολύευκτος κατέστησε την εξουσία του αρκετά ισχυρή και ανεξάρτητη, ώστε να επηρεάζει και τον ίδιο τον αυτοκράτορα
Β) η αυτοκρατορική εξουσία περιορίστηκε αισθητά στο θρησκευτικό τομέα, ενώ το κύρος του πατριάρχη και της Εκκλησίας ενισχυόταν διαρκώς. Αν και η πλήρωση του πατριαρχικού θρόνου αποφασιζόταν από τον αυτοκράτορα, για το διορισμό και την καθαίρεση των εκκλησιαστικών λειτουργών ήταν απαραίτητη η συγκατάθεση του κλήρου
Η εκκλησιαστική σύνοδος είχε τον πρώτο λόγο σε εκκλησιαστικά και δογματικά θέματα


Γ) Η Νομοθεσία
Επί Μακεδονικής Δυναστείας :
·         απομάκρυνση από το Δίκαιο των Εικονομάχων
·     επιστροφή στο Ρωμαϊκό Δίκαιο, με προσαρμογές που υπαγόρευαν τα νέα κοινωνικά και πολιτικά δεδομένα
Αναθεώρηση του ισχύοντος δικαίου ↔ έκδοση του Προχείρου Νόμου (870-879)
= πρακτικό εγχειρίδιο με διατάξεις Δημοσίου και Αστικού Δικαίου
= αντλεί πολλά στοιχεία από την Εκλογή (νομικό έργο των Ισαύρων), αν και της ασκεί αρνητική κριτική
Επαναγωγή  = συλλογή νομοθετημάτων - επηρεασμένα, περισσότερο, από την Εκλογή – και καθορίζουν με ακρίβεια τις αρμοδιότητες του αυτοκράτορα και του πατριάρχη, των δύο κεφαλών της οικουμένης, που συνεργάζονται στενά [εμπνευστής της θεωρίας των δυο εξουσιών φαίνεται ότι ήταν ο Φώτιος]
Βασιλικά - η μεγαλύτερη νομική συλλογή -  [στηρίχθηκε σε μεγάλο βαθμό στην ιουστινιάνεια νομοθεσία και αντανακλά κυρίως τις συνθήκες του 6ου αιώνα]
Νεαρές [αντικατοπτρίζουν κυρίως τις ιστορικές συνθήκες των αρχών του 10ου  αιώνα] → το κράτος ταυτίζεται πλέον με τον αυτοκράτορα και τη στρατιωτική και γραφειοκρατική μηχανή του, που επηρεάζει άμεσα την αστική ζωή και οικονομία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου