Παράδοση - Ανάλυση και κείμενα προς επεξεργασία

 

Παράδοση

Μορφές παράδοσης

·         νοοτροπία

·         θρησκευτικό βίωμα

·         γλώσσα

·         ιστορική πορεία

·         πνευματικά δημιουργήματα, αθλητικό πνεύμα, Ολυμπιακή ιδέα, υλικά επιτεύγματα

·         θεσμοί, κοινωνικοί ρόλοι

·         πολιτική οργάνωση

·         λαϊκή δημιουργία

 

Διατηρούνται όλα εκείνα τα στοιχεία του παρελθόντος που:

o   είναι διαχρονικά, υπηρετώντας τον άνθρωπο

o   πρεσβεύουν το ενάρετο το καλό τους υγιείς τρόπους συμπεριφοράς

 

Αξία παράδοσης

§  διασφαλίζει τη συνέχεια και τονώνει την εθνική συνείδηση

§  συμβάλλει στη διατήρηση της ιστορικής μνήμης, στην καλλιέργεια της φιλοπατρίας

§  ευνοεί τη συνεκτικότητα των κοινωνιών και το πνεύμα συνεργασίας

§  ενώνει τους λαούς, δείχνοντας την κοινή μοίρα των ανθρώπων

§  διδάσκει την αξία της ειρήνης

§  είναι πηγή ηθικής διδασκαλίας μέσω των αξιών και προτύπων

§  εμπνέει και συνιστά κίνητρο δημιουργίας για επιστημονική και καλλιτεχνική κοινότητα

§  ενισχύει την υπευθυνότητα

§  χαρίζει αίσθημα ασφάλειας, αυτοπεποίθησης, σιγουριάς

§  συντελεί στην οικονομική, επιστημονική και τεχνολογική πρόοδο

§  αποτελεί βάση ανάπτυξης του τουρισμού

§  στηρίζει τη δημοκρατία

§  διδάσκει  την αρμονική συμβίωση ανθρώπου με τη φύση

 

Προγονοπληξία → Συνέπειες

§  εθνοκεντρισμός, διεθνής απομόνωση-ξενοφοβία

§  πνευματική στασιμότητα

§  τυπολατρία, ηθικισμός, εκμετάλλευση, αδικία

§  διάσπαση συνεκτικότητας, κοινωνιών, διαιώνιση ρατσιστικών αντιλήψεων

§  πολιτικές πρακτικές που υπονομεύουν τη δημοκρατία και αδυναμία εξυγίανσης νόμων  και θεσμών

§  οικονομική δυσπραγία, αποτελμάτωση επιστήμης και τεχνολογίας

§  απόρριψη νέων τεχνοτροπιών και καλλιτεχνικών ρευμάτων

[εμπορευματοποίηση της παράδοσης : ιερά εκκλησιαστικά σκεύη, μνημεία, φολκλορικές εκδηλώσεις, διάθεση χώρων για διαφήμιση προϊόντων]

 

Προοδοπληξία → Διαπιστώσεις και Συνέπειες της ξενομανίας

§  τυποποίηση στον τρόπο ζωής (διασκέδαση, εργασία)

§  διάβρωση γλώσσας

§  χαλάρωση ηθών και κρίση θεσμών

§  ιστορική άγνοια, αλλοίωση εθνικής αυτογνωσίας

§  αλλοίωση του λαϊκού πολιτισμού

§  αμφισβήτηση εκκλησίας, ατροφία θρησκευτικής συνείδησης

§  γραφική αναβίωση του παλαιού

§  απομάκρυνση από ελληνικότητα και ιδεώδη της

§  δυσλειτουργία δημοκρατικών θεσμών και αξιών

§  υπερκαταναλωτισμός → οικονομική κρίση

 

Αιτιολογία

§  μονοδιάστατη αντίληψη περί προόδου, ειδίκευση, τεχνοκρατισμός

§  παγκοσμιοποίηση, επανάσταση τεχνολογίας, διαφορετικός ρόλος ΜΜΕ και μέσων κοινωνικής δικτύωσης

§  ζωή στις μεγαλουπόλεις, όπου δεν βιώνονται κοινά ήθη και έθιμα

§  πολλαπλότητα ρόλων, γρήγοροι ρυθμοί ζωής

§  ατομικισμός

§  γεωγραφική θέση της χώρας, τουρισμός

§  «σύμπλεγμα επαρχιωτισμού»

§  δυσλειτουργία φορέων αγωγής

§  φύση-χαρακτήρας νέας γενιάς

 

 

Ορθή στάση προς παράδοση και ξένο

 απόρριψη ακραίων τάσεων· υιοθέτηση δρόμου «μεσότητας» με ορθή κρίση

 συνεχής και γόνιμος διάλογος με νέους

 οι γονείς να αποτελούν υγιή παραδείγματα για τους νέους

 ανθρωπιστικό περιεχόμενο σπουδών

 βιωματική επαφή με παράδοση, επαναπροσδιορισμός της λειτουργίας των εορταστικών εκδηλώσεων

 εμπεριστατωμένη διδασκαλία των θεωρητικών μαθημάτων

 αξιοποίηση νέων τεχνολογιών

 προβολή παράδοσης με ποιοτικές εκπομπές, περιορισμός του υπερκαταναλωτικού οράματος, αποφυγή  εθνοκεντρισμού

 μέριμνα για την φύλαξη των αρχαιολογικών χώρων· υλική στήριξη και τεχνολογική υποδομή· οικονομική ενίσχυση ερευνών για μελέτη και ανάδειξη του πολιτισμού· συντονισμένη προβολή της παράδοσης στο εξωτερικό· κινητοποίηση της τοπικής αυτοδιοίκησης για προστασία και ανάδειξη της κληρονομιάς κάθε τόπου

έμφαση στην πραγματικότητα, αντίσταση στον υλισμό και τεχνοκρατισμό· αποφυγή ατομικισμού, εθελοντική δράση, γόνιμη διάθεση ελεύθερου χρόνου, αποφυγή προκατάληψης

 

Σημασία των μνημείων

§  αποκαλύπτουν την αδιάσπαστη συνέχεια ενός έθνους

§  ενισχύουν τη φιλοπατρία

§  συμβάλλουν στην καλύτερη γνωριμία του παρελθόντος και καθιστούν δυσχερή τη διαστρέβλωση της ιστορικής αλήθειας

§  αποτελούν αφορμή για έρευνα και μάθηση

§  χοροί ομορφιάς και κίνητρα για καλλιτεχνική δημιουργία

§  «θεματοφύλακες» αξιών-προτύπων

§  σημεία προσέγγισης των λαών

§  εστίες προσέλκυσης τουριστών

§  κοιτίδες πολιτισμού, παιδείας

 

 

Επιχειρήματα υπέρ της επιστροφής των μαρμάρων του Παρθενώνα

§  ο Έλγιν δεν έχει άδεια

§  αποδεδειγμένα έχουν υποστεί φθορά λόγω της έλλειψης γνώσεων των συντηρητών

§  το αίτημα δεν είναι νομικό, αλλά ηθικό και συνδέεται με την απόδοση δικαιοσύνης, αφού αποτελούν προϊόν κλοπής και αρχαιοκαπηλίας

§  δεν είναι αυτοτελή έργα· είναι αναπόσπαστα εκ γενετής στοιχεία του μνημείου

§  η ένταξη τους στο νέο μουσείο της Ακρόπολης θα εξασφαλίσει την οπτική αποκατάσταση του μνημείου συνολικά

§  αποτελεί αίτημα της παγκόσμιας διανόησης και γίνεται ουσιαστικά στο όνομα της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς γιατί ο Παρθενώνας αποτελεί σύμβολο αξιών της Ευρώπης

§  το Βρετανικό μουσείο μπορεί να εκθέσει πιστά αντίγραφα

§  η ελληνική πρόταση αναφέρεται στην αποκατάσταση της ενότητας των γλυπτών

 

 

Κείμενο 1 «Η παράδοση δεν ανήκει στο μουσείο», Λίνα Γιάνναρου

https://www.kathimerini.gr/society/1084836/i-paradosi-den-anikei-sto-moyseio/

 

 

Κείμενο 2 Τα Λατινικά και η ευρωπαϊκή μας παράδοση,

ΜΑΡΙΑ ΒΟΥΤΣΙΝΟΥ-ΚΙΚΙΛΙΑ

https://www.kathimerini.gr/opinion/983852/ta-latinika-kai-i-eyropaiki-mas-paradosi/

 


 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου